Dialogisch valideren

Alle kennis is waardevol, ook als je het buiten school hebt geleerd!

Uitleg over het thema

Waardering van het geleerde

In 2030 kun je overal leren, formeel en informeel. Dit zorgt ervoor dat je een leven lang kunt leren en ontwikkelen. Dit heeft gevolgen voor de validatie: de waardering van wat je hebt geleerd. De waarde die de arbeidsmarkt geeft aan kennis en vaardigheden wordt belangrijker. Leerwegen worden niet meer in hun geheel gevalideerd. Hiervoor ontwikkelt het mbo samen met partners een nieuw kwalificatiesysteem. Leeruitkomsten, zoals certificaten, diploma’s en praktijkverklaringen, zijn opgenomen in het individuele diplomaregister voor het beroepsonderwijs.

Ruimte voor maatwerk

Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om certificaten en verklaringen te stapelen tot een diploma. Je kunt daar later altijd nieuwe diploma's en certificaten aan toevoegen. Hiermee ontstaat ruimte voor individueel maatwerk. Het systeem is snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. De opdracht van het beroepsonderwijs heeft zich in dezelfde lijn ontwikkeld. Het faciliteren van de leervraag en ontwikkelmogelijkheden van studenten staat centraal, waarbij het aanbod is afgestemd op de vraag van de arbeidsmarkt.

Een proactieve werkgroep heeft de eerste stappen gezet!

Bekijk wat zij opgeleverd hebben op de downloads pagina.

6
Bestuurders van mbo-instellingen

5
Medewerkers van mbo-scholen

5
Professionals bij koepelorganisaties

3
Ambtenaren bij diverse overheden

5
Mbo-docenten en studenten

5
Vernieuwers uit andere domeinen

Bekijk de praatplaat van de werkgoep

Wil jij ook meepraten over dialogisch valideren?

Neem contact op via mboin2030@minocw.nl Aanjager: Ruud Duvekot (Unesco research fellow)

"Studenten krijgen straks waardering voor wat ze al weten."


In contact komen met MBOin2030? 

Bezoek onze socials of stel een vraag via het formulier.

©2024 MBOin2030

Dit formulier wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Voorwaarden van Google zijn van toepassing.