In de samenleving en op de arbeidsmarkt verandert de komende jaren veel. Op veel plekken zijn meer arbeidskrachten nodig, op andere minder. Werknemers hebben ook andere vaardigheden nodig door technologische ontwikkelingen zoals digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie. Ook individualisering en vergrijzing, het functioneren in een complexe samenleving en de steeds beperktere houdbaarheid van kennis als gevolg van alle innovaties stellen nieuwe eisen aan het onderwijs. Een tekort aan (gespecialiseerde) docenten en het sterk dalende aantal jonge studenten in het mbo maken de uitdaging groter. Voor studenten, docenten, bestuurders, bedrijven, overheden en andere partners van het mbo veel reden om na te denken over de toekomst van het beroepsonderwijs. Daarom wil MBOin2030 samen met alle betrokkenen werken aan een toekomstbestendig mbo.
In een co-creatie proces met 150 betrokken friskijkers en dwarsdenkers is eind 2019 een strategische visie ontwikkeld op het beroepsonderwijs. Dit gebeurde vanuit denken in kansen en oplossingen. De visie in wording houdt rekening met twee perspectieven en uitgangspunten:
Het doel is om binnen deze uitgangspunten een arbeidsmarktrelevant beroepsonderwijs te ontwikkelen, toegespitst op de persoonlijke leer- en ontwikkelbehoefte van elk individu.
Resultaat
Het resultaat van het eerste werkatelier is een visie in wording, een gezamenlijk ontwikkeld toekomstperspectief op het middelbaar beroepsonderwijs. Lees onze strategische visie en bekijk hieronder het getekende beeldverslag van de dag.
Vanuit de strategische visie in wording is de open aanpak verder gegaan. Deze visie is in 2020 verdiept door vijf verschillende werkgroepen waaraan ruim 400 mensen hebben deelgenomen:
Resultaat
Op donderdag 21 januari 2021 vond het tweede werkatelier online plaats. Daarbij hebben maar liefst 198 deelnemers vanuit hun expertise en ambitie de resultaten van de werkgroepen verder verdiept en daar ook vervolgacties aan verbonden. Bekijk de praatplaten van de werkgroepen en de rapportage van het tweede werkatelier op de downloads pagina.
De kerngroep en aanjagers van MBOin2030 gaan in gesprek met onderwijsvernieuwers. Inspirerende ideeën krijgen alle ruimte, want iedereen die een goed idee heeft voor de vernieuwing van het onderwijs kan meedoen aan een challenge. Via deze challenges, bijeenkomsten en online kennisdeling verzamelt en deelt MBOin2030 praktijkvoorbeelden.
157
Mbo-bestuurders en medewerkers
96
Professionals bij koepelorganisaties
74
Ambtenaren bij diverse overheden
86
Mbo-docenten en studenten
15
Werkgevers uit het bedrijfsleven
82
Vernieuwers uit andere domeinen