30 september 2024
In 2019 werd in een co-creatieproces met 150 betrokkenen een strategische visie ontwikkeld voor het beroepsonderwijs, gericht op kansen en oplossingen. Deze visie richtte zich op de verwachte daling van studentenaantallen en de flexibilisering van het onderwijs in 2030. Het doel was om een arbeidsmarktrelevant onderwijs te creëren dat aansluit bij de persoonlijke leer- en ontwikkelbehoeften van individuen. Het Ministerie van OCW vertaalde deze visie naar de aanpak 'MBOin2030', met 'dialogisch valideren' als een kernonderdeel.
Van dit kernonderdeel is nu een eindrapportage gepubliceerd (hieronder te downloaden). Het rapport beschrijft de activiteiten van de Werkgroep Dialogisch Valideren MBO2030 sinds 2020, waaronder netwerkbijeenkomsten, MOOC's, pilotprojecten en beleidsadvisering. De focus ligt op het versterken van dialogisch valideren, waarbij persoonlijke leerervaringen worden beoordeeld en afgestemd op individuele behoeften. De rapportage biedt een stappenplan om het beroepsonderwijs te flexibiliseren en gepersonaliseerde leerroutes te bevorderen, met als doel het onderwijs toekomstbestendig te maken tegen 2030.