Hoe gaat het met Urban Sport Trainer en Ditkanik.nu?

02 mei 2023


  • |

BMX-baan in House of Urban Sports. Foto Sem Bult

Hoe gaat het met Urban Sport Trainer en Ditkanik.nu?

‘We hoeven straks geen examen meer te doen en dat geeft veel minder druk’

De studenten van de opleiding Urban Sport Trainer (UST) zitten bij elkaar in een sportlokaal van hun House of Urban Sports in Amsterdam. Vandaag krijgen ze te horen hoe ze de app Ditkanik.nu kunnen gebruiken om hun portfolio in op te slaan. Het bedrijf Libereaux heeft het digitale portfolio en de bijbehorende app gebouwd.

Sanae Mea helpt haar medestudenten met het installeren en vullen van de app. Zij heeft meegedacht over het aanpassen van de app aan haar opleiding. Ze is er heel enthousiast over: ‘Vroeger kon je alles ergens op Teams opzoeken, maar dat deed niemand. Ik vind de app veel fijner. We hoeven straks geen examen meer te doen en dat geeft veel minder druk.’ De studenten behalen met deze opleiding dus op een nieuwe manier een mbo-4 diploma. De app vervangt na de opleiding ook nog het ouderwetse cv. Jongeren kunnen nog jaren laten zien wat ze geleerd hebben.

Freerunning
De studenten van de opleiding Urban Sport Trainer leren in de praktijk. De studenten voeren challenges uit in de stad, met gemeenten, sportverenigingen of andere partners. Ze begeleiden scholen en sporters met urban sporten in de stad, zoals freerunning, skateboarden en breakdance. Wat ze daarbij geleerd hebben kunnen ze opslaan in de app. Ze maken er een filmpje of een verslag van en dat kunnen ze uploaden. Ze richten zich op de kernkwaliteiten begeleiden (lesgeven), organiseren en stage lopen. Want sporten op straat kunnen deze streetwise studenten als geen ander. Binnen de kernkwaliteiten halen ze sterren. Soft skills en 20th century skills zijn daarbij heel belangrijk. De opleiding won de challenge Dialogisch Valideren en kreeg 25.000 euro innovatiebudget van MBOin2030 om de app op maat te maken voor UST.

UST heeft het bedrag gekregen omdat de opleiding focust op de dialoog van de student met zijn omgeving. ‘Met de app in de hand kunnen studenten in gesprek over hun eigen waarde, zowel op school als op het werk’, zegt aanjager Dialogisch Valideren Ruud Duvekot van MBOin2030. ‘Ze hoeven niet meer door hoepeltjes te springen maar kunnen zelf laten zien wat ze geleerd hebben en wat daarvan de waarde is. Ze kunnen vakkennis en soft skills in de app opnemen en leerervaringen die ze buiten hun opleiding hebben opgedaan.’ Dit portfolio vormt meteen de afsluiting van de opleiding. Het mooie is dat deze nieuwe manier van examineren nog steeds leidt tot een mbo-4 diploma. MBOin2030 hoopt dat dit soort initiatieven waar mogelijk opschalen. Zo kunnen ook anderen gebruik maken van succesvolle innovaties in het mbo. UST heeft zelf al een kans gezien: de opleiding is gevestigd naast een asielzoekerscentrum. De sporttrainers willen graag met de vluchtelingen samenwerken. Duvekot reageert enthousiast: ‘Daar kunnen ze de app ook goed gebruiken. Hij is heel beeldend en dus heel geschikt voor praktisch ingestelde sporters en anderstaligen.’

Liever wat doen
 Halverwege de presentatie van het bedrijf Libereaux komt een student naar de presentator. Het lukt hem nog niet om in te loggen. Andere jongeren lopen rusteloos door het lokaal. ‘Ik kan niet stilzitten hoor’, zegt een jongen verontschuldigend. ‘We hebben te maken met een bijzondere doelgroep, die liever wat doet dan in de schoolbanken zit’, vertelt Bastiaan Plaizier van Urban Sport Trainer. ‘Voor deze jongeren is het fijn dat UST dicht bij de praktijk staat en intensief met het bedrijfsleven samenwerkt. Studenten lopen betaald stage op ons eigen terrein, bij de gemeente Amsterdam of bij een van de aangesloten instellingen. Dat is gelijk een mooie bijbaan.’ De groep is ook echt een team: een aantal jongens behoort tot de Nederlandse BMX-top. Ze gaan het liefst samen naar wedstrijden en helpen klasgenoten om verder te komen in de sport.

‘Studenten zijn zich niet goed bewust van de skills die ze hebben’, zegt Raymond Steenkamp van Libereaux. ‘Met het digitale ontwikkelportfolio krijgen ze dat inzicht en kunnen ze hun eigen werk valideren, zodat ze goed voorbereid de dialoog aankunnen met de praktijk. In het onderwijs kunnen ze goed aangeven wat ze kunnen en wat ze nog willen leren. In die zin zorgt de app ook voor empowerment, tijdens de studie en daarna. Ze kunnen laten zien wat hen echt uniek maakt.’ De app sluit goed aan op de doelgroep. In een tijd dat meer studenten dan ooit uitvallen in het mbo is het volgens Steenkamp goed om in te zetten op gepersonaliseerd leren en ontwikkelen.

Trots
 Hoe goed dat uitpakt blijkt als student en BMX-prof Thomas in ’t Veld de buitencrossbaan laat zien. Het is zijn grote trots. Hij bouwt mee aan de hoogste ramps van Europa en geeft betaald les aan ‘kinderen van zes, zeven jaar’ die al heel erg goed zijn. ‘Mensen komen van heinde en verre naar deze bijzondere baan om te trainen’, zegt Plaizier met een trotse blik op Thomas. Thomas straalt.

Omdat het terrein te nat is voor een buitendemo, lopen de jongens naar binnen. Samen met Abel Schreurs geeft Thomas een demonstratie op de binnenbaan. Zonder moeite maken ze salto’s met hun BMX. Als Abel landt, laat hij de fiets nog even onder zich door spinnen. Hun docenten laten een flink applaus horen. ‘Dit hebben de meeste jongeren op straat geleerd hè, niet bij ons’, zegt docent Ties van der Zande. ‘Wij hoeven ze alleen maar te leren hoe ze dit veilig en goed aan anderen leren. Hoe ze een situatie analyseren bijvoorbeeld, ondernemerschap en hoe ze omgaan met groepsvorming.’ De app gaat enorm helpen om al dat onbewuste en bewuste leren toch vast te leggen.

https://www.youtube.com/channel/UCR9-XnS3a_qSnSYJUY-RCIw




In contact komen met MBOin2030? 

Bezoek onze socials of stel een vraag via het formulier.

©2024 MBOin2030

Dit formulier wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Voorwaarden van Google zijn van toepassing.