19 november 2024
‘Ik vind: als je meer kan, moet je ervoor gaan!’
‘We hebben gigantisch veel mensen nodig in de zorg en daarom willen we versnelde trajecten in het onderwijs. Werkgevers vragen om meer gespecialiseerde studenten. Daarom beginnen we nu aan gepersonaliseerd onderwijs. Studenten vragen er zelf ook om. Onze studenten hebben een heel diverse achtergrond: heel ervaren of net begonnen en van heel diverse culturele en sociale achtergronden.’ Aan het woord is directeur Arjo van Nieuw Amerongen van de School voor Gezondheidszorg van ROC Mondriaan in Den Haag.
Zijn school ontwikkelt in samenwerking met Skills Intelligence een gepersonaliseerd curriculum voor BBL-studenten verpleegkunde niveau 4. Skills Intelligence ontwikkelt de bijbehorende tool, waarmee studenten eigen regie krijgen in hun persoonlijke leerproces. De tool geeft studenten en docenten inzicht in de voortgang. Dat is handig als je maatwerk wilt leveren. De partners wonnen met dit idee de challenge gepersonaliseerd leren van MBOin2030.
Vertragen of versnellen
De studenten vullen zelf assesments in, waarmee ze zelf kunnen inschatten of ze klaar zijn voor een praktijkexamen. Ze kunnen in overleg met hun docenten vertragen of versnellen. Ze raken met elkaar en met hun docent in gesprek over de vragenlijsten. Dat zorgt ervoor dat ze nog meer inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. Jeffrey de Vreede, onderwijskundig specialist bij Mondriaan: ‘Met individuele leertrajecten kunnen we studenten helpen hun volledige potentieel te benutten en een leven lang te blijven leren.’
Vandaag krijgen de studenten de eerste vragenlijsten te zien in hun persoonlijke digitale omgeving. Ze werken naast hun studie bij heel verschillende zorginstellingen. De een zorgt voor dementerende ouderen, de ander werkt in de gehandicaptenzorg. Vooral de vraag ‘hebben jouw cliënten een hoogcomplexe of een laagcomplexe zorgvraag?’ lokt een gesprek uit tussen studenten. Wat betekent dit? En wat vragen mijn cliënten eigenlijk van mij? Jeffrey de Vreede helpt met uitleggen. ‘Het is misschien goed om te weten dat deze vraag uit het examen komt. Zelf zouden we het wat eenvoudiger zeggen’, zegt hij met een glimlach. Alle aspecten van de zorg komen voorbij bij de studenten: de sociale, technische en emotionele. De Vreede is er blij mee: ‘Juist deze discussies zijn zo verhelderend voor studenten.’
Leren wat ik nodig heb
Wahida Hasnoe (39 jaar) is heel blij met het gepersonaliseerd onderwijs van Mondriaan. ‘Ik heb vorig jaar op een ander ROC gezeten en was bang dat ik alles weer opnieuw moest doen. Dat is helemaal niet zo, gelukkig! Ik kan hier leren wat ik nodig heb. Zo kan ik er ook nog sneller doorheen.’ Ze werkt nu 3,5 jaar in de zorg, bij Florence. In Suriname is ze begonnen in de thuiszorg, maar ze voelde dat ze meer kon: ‘Ik vind: als je meer kan, moet je ervoor gaan!’
Ook Fouad Atlani (56) heeft altijd een ambitie gehad om verder te leren, vertelt hij. ‘Twee jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding Verpleegkunde. Ik werk erbij, dus is het fijn dat mijn opleiding past bij mijn ervaring.’
Directeur Arjo van Nieuwamerongen weet zeker dat het onderwijs van de toekomst sterk gepersonaliseerd is: ‘We gaan deze manier van werken de komende jaren overal op school invoeren.’