Veranderende rol docenten

Uitleg over het thema:

Nu het accent in het beroepsonderwijs sterk komt te liggen op gepersonaliseerd leren en persoonlijke ontwikkeling balanceert de docent meer in het midden van het koord tussen ‘kennisoverdrager’ en ‘leerbegeleider’. Als leerbegeleiders begeleiden zij leer- en ontwikkelprocessen en kunnen daarbij alle leeftijdsgroepen bedienen. ‘Differentiëren naar studentbehoeften’ wordt dan ook een kerncompetentie voor docenten. Zij ondersteunen studenten in hun ontwikkeling (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) en leiden hen vooral op voor de omgeving waarin zij willen functioneren.

Het leren zal veel op de werkplek plaatsvinden met goede digitale ondersteuning. Voor advies en ondersteuning bij de ontwikkeling van hun loopbaan kunnen studenten en werkenden een beroep doen op loopbaancoaches.

Voor de de eindrapportage uit 2021 op dit thema heeft een werkgroep van 31 docenten, 2 bestuurders/managers van mbo-scholen, 6 beleidsmedewerkers van mbo-scholen en 3 mensen die werkzaam zijn bij de overheid de basis gelegd. Je kunt onder het tabblad ‘downloads’ de stukken vinden die de werkgroep heeft opgeleverd.

    De praatplaat die de werkgroep heeft ontworpen:

    Aanjager: Marc van der Meer (bijzonder hoogleraar)